حامیان ولایت

این سایت دارای مطالب مذهبی است و از کلیه افراد علاقمند به ولایت و مذهب استقبال می کند

حامیان ولایت

این سایت دارای مطالب مذهبی است و از کلیه افراد علاقمند به ولایت و مذهب استقبال می کند

۵ مطلب در آبان ۱۳۹۵ ثبت شده است


السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَی الاَْرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکَ مِنّی سَلامُ اللَّهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقِیَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ وَ لاجَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّی لِزِیارَتِکُمْ اَلسَّلامُ عَلَی الْحُسَیْنِ وَ عَلی عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلی اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلی اَصْحابِ الْحُسَیْنِ

این روزها عاشقان حسینی دو دسته شده‌اند:
دسته‌ای جامانده از کاروان عشق و جدا مانده از کربلا
و دسته‌ای در راه وصال دوست و زیارت اباعبدالله الحسین(علیه‌السلام) آن هم در اربعین؛ پا به پای جابر و همگام با خواهر مظلومه‌اش، زینب.
چشمان همه عاشقان حسینی، چه عازم و چه جامانده، ابریِ ابری است؛ مانند باران بهاری در فصل زرد و سرخ و برگ ریزان پاییزی.
یکی می‌گرید و با چشمانش سخن می‌گوید که من کجا و وصال محبوب کجا؟! چشمان من کجا و دیدار ضریح نور کجا؟! من کجا و زیارت سیدالشهدا کجا؟! می‌گوید و می‌نالد و قدم بر می‌دارد تا می‌رسد به قبله آمال عاشقان، کربلا.
دیگری می‌نالد و گریه می‌کند که بین این سیل خروشان چرا جایی برای قطره‌ای چون من نیست؟ آخر چرا من را راه نداده‌اند؟ شهر بوی غربت گرفته و من غریب مانده‌ام در شهر و دیار خودم. چرا من و چرا من؟!

تنها یک جامانده است که حال یادگاری حسین در شهر شام را می‌فهمد و می‌داند حضرت رقیه(سلام‌الله‌علیها) چه کشید در شام پر بلا.

ولی قرن‌ها پیش امام صادق(علیه‌السلام) چاره‌ای برای ما جامانده‌ها قرار داد؛ که اگر این چاره نبود چه بسا زائران در بازگشت با شهری خالی از عاشق روبرو می‌شدند.
یو نس بن ظبیان خدمت امام صادق(علیه‌السلام) می‌رسد و می‌گوید: بسیار یاد امام حسین(علیه‌السلام) را می‌کنم، در آن هنگام چه کنم. حضرت اباعبدالله‌الصادق(علیه‌السلام) پاسخ دادند: قُلْ صَلَّى‏ اللَّهُ‏ عَلَیْکَ‏ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ تُعِیدُ ذَلِکَ ثَلَاثاً فَإِنَّ السَّلَامَ یَصِلُ إِلَیْهِ مِنْ قَرِیبٍ وَ مِنْ بَعِید[۱]؛ بگو: "صَلَّى‏ اللَّهُ‏ عَلَیْکَ‏ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ" و این ذکر را سه بار تکرار کن که همانا سلام به او می‌رسد از نزدیک و از دور.

..................................
[۱]- شیخ کلینی، الکافی، ج۴، ص۵۷۵.

  • اکرم السادات میرصابری


همه رفتند و دل بی سر و پا جا مانده                     از هوای حرم کرب و بلا جا مانده

به گمانم که میان همه زائر ها                             فقط امضای برات دل ما جا مانده

یک به یک می رسد از هر طرفی نامه دوست            که حلالم بکن ای از همه جا مانده

صرف کردند همه فعل خداحافظی و                       یک نفر هست ز جمع رفقا جا مانده

اربعین، پای پیاده، حرم حضرت عشق                   حسرتش بر دل تنهای گدا جا مانده

قصه این است که من لایق آقا نشدم                      از همین است که این من ز شما جا مانده

نام ما را بنویسید کف صحن حسین                       بنویسید که یک بی سر و پا جا مانده ...

  • اکرم السادات میرصابری


در احادیث برای زیارت امام حسین (علیه‌السلام) ثواب و پاداش بسیاری مطرح شده است. افزایش روزی، سعادتمندی، طول عمر، همجواری با پیامبر و اهل بیت(علیهم‌السلام) در بهشت و.... در این بین بخشیده شدن گناهان نیز از پاداش‌های زیارت حضرت اباعبدالله(علیه‌السلام) شمرده شده است. زیارت نیز به دو صورت پیاده یا سواره ممکن است. به خاطر ابراز عشق و علاقه بی‌همتایی که در زیارت پیاده نهفته شده، باید پاداش آن نیز برتر و ویژه باشد.

حدیثی از امام ششم
در حدیثی امام صادق(علیه‌السلام) ثواب زیارت را اینگونه ذکر کرده‌اند و فرمودند: «یا حسین! انَّه مَنْ خَرَجَ مِن مَنزِله یرید زیارۀ قبر الحسین(ع) إِنْ کانَ مَاشِیاً کتِبَتْ لَهُ بِکلِّ خُطْوَةٍ حَسَنَةٌ وَ مُحِی عَنْهُ سَیئَةٌ وَ إِنْ کانَ رَاکباً کتِبَتْ لَهُ بِکلِّ خُطْوَةٍ حَسَنَةٌ وَ حُطَّ بِهَا عَنْهُ سَیئَةٌ حَتَّی إِذَا صَارَ فِی الْحَیرِ کتَبَهُ اللَّهُ مِنَ الْمُفْلِحِینَ الْمُنْجِحِینَ حَتَّی إِذَا قَضَی مَنَاسِکهُ کتَبَهُ اللَّهُ مِنَ الْفَائِزِین[۱] ای حسین! به درستی که هر کسی از خانه اش به قصد زیارت قبر حسین بن علی خارج شود، اگر پیاده باشد، با هر قدمی، حسنه ای برایش نوشته شده و گناهی از او پاک می شود و اگر سواره باشد، با هر قدمی، حسنه ای برایش نوشته شده و به واسطه آن گام، گناهی از او کنار گذاشته می شود تا به درب حائر حسینی برسد که در این صورت خداوند نام او را از جمله رستگاران و نجات یافتگان ثبت می کند و زمانی که آداب زیارت و اعمالش را به پایان برساند، خداوند نام او را در زمره برندگان می نویسد.»
همچنان که در این حدیث دیده می‌شود زیارت چه به صورت سواره و چه پیاده، سببی برای بخشش گناهان شمرده شده است.  ولی برای زیارت پیاده از لفظ
"محی" و برای زیارت به صورت سواره از لفظ "حطّ" استفاده شده است. این دو کلمه تفاوت معنایی خاصی دارند. "محی" به معنای محو کردن است. یعنی زائری که پیاده به زیارت رفته، گناهانش به طور کلی محو می‌شود و نادیده گرفته می‌شود. اما "حطّ" به معنای نادیده گرفتن گناه و صرف نظر کردن از آن است. بنابراین بخشش در زیارت سواره تنها به معنای نادیده گرفتن است اما در اثر زیارت پیاده در ازای هر گامی، گناهی محو و نابود می‌شود.[۲]

---------------------------
پی‌نوشت
[۱] . شیخ صدوق، ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، ص۹۱.
[۲] . رک: فیروز آبادی، قاموس‌المحیط

 

نویسنده: معین شرافتی  

06:48 - 1395/08/19

  • اکرم السادات میرصابری

این متن دومین مطلب آزمایشی من است که به زودی آن را حذف خواهم کرد.

زکات علم، نشر آن است. هر وبلاگ می تواند پایگاهی برای نشر علم و دانش باشد. بهره برداری علمی از وبلاگ ها نقش بسزایی در تولید محتوای مفید فارسی در اینترنت خواهد داشت. انتشار جزوات و متون درسی، یافته های تحقیقی و مقالات علمی از جمله کاربردهای علمی قابل تصور برای ,بلاگ ها است.

همچنین وبلاگ نویسی یکی از موثرترین شیوه های نوین اطلاع رسانی است و در جهان کم نیستند وبلاگ هایی که با رسانه های رسمی خبری رقابت می کنند. در بعد کسب و کار نیز، روز به روز بر تعداد شرکت هایی که اطلاع رسانی محصولات، خدمات و رویدادهای خود را از طریق بلاگ انجام می دهند افزوده می شود.

  • اکرم السادات میرصابری

این متن اولین مطلب آزمایشی من است که به زودی آن را حذف خواهم کرد.

مرد خردمند هنر پیشه را، عمر دو بایست در این روزگار، تا به یکی تجربه اندوختن، با دگری تجربه بردن به کار!

اگر همه ما تجربیات مفید خود را در اختیار دیگران قرار دهیم همه خواهند توانست با انتخاب ها و تصمیم های درست تر، استفاده بهتری از وقت و عمر خود داشته باشند.

همچنین گاهی هدف از نوشتن ترویج نظرات و دیدگاه های شخصی نویسنده یا ابراز احساسات و عواطف اوست. برخی هم انتشار نظرات خود را فرصتی برای نقد و ارزیابی آن می دانند. البته بدیهی است کسانی که دیدگاه های خود را در قالب هنر بیان می کنند، تاثیر بیشتری بر محیط پیرامون خود می گذارند.

  • اکرم السادات میرصابری